Veelgestelde vragen

Online tickets

Moet ik verplicht tickets reserveren?

Het is sterk aangeraden om vooraf je tickets aan te kopen, het aantal tickets per tijdslot is gelimiteerd wegens beperkte capaciteit van het Ensorhuis. Dat kan eenvoudig via www.ensorhuis.be. Door je tickets te bestellen ben je zeker van je plaats!

Waarom zijn tickets voor het Ensorhuis zo snel uitverkocht?

Vanwege de beperkte ruimte in het historische Ensorhuis kunnen we slechts een strikt aantal bezoekers per tijdslot toelaten. Op die manier willen we zorgen dat iedereen een veilig en plezierig bezoek kan hebben.

Kan ik enkel de tijdelijke tentoonstelling bezoeken?

We organiseren regelmatig tijdelijke tentoonstellingen in een aparte expositieruimte. Een bezoek aan de tentoonstelling is inbegrepen bij een ticket voor het Ensorhuis, maar je kan ook enkel de tentoonstelling bezoeken zonder vooraf online een tijdslot te reserveren.

Tickets hiervoor zijn verkrijgbaar bij het onthaal. Bovendien, als je een museumpas hebt, kan je gratis onze exporuimte bezoeken.

Kan ik aan het onthaal nog tickets kopen?

Aan het onthaal worden tickets verkocht zolang de capaciteit dit toelaat. Wanneer de capaciteit bereikt is, kunnen er geen tickets meer worden verkocht. Om zeker te zijn van je bezoek, raden we je aan om je ticket van tevoren te reserveren via www.ensorhuis.be.

Welke online betalingswijzen worden aanvaard?

Bancontact/Maestro, Mastercard, Visa, iDeal, Giropay

Wat zijn de ticketprijzen?

Je vindt alle tarieven op de volgende pagina

Moet ik voor mijn kinderen ook een online ticket aankopen?

Voor elke bezoeker moet er een ticket worden voorgelegd, ook voor kinderen jonger dan 6 jaar (ook al is het bezoek voor hen gratis).

Het kopen van online tickets lukt niet, hoe komt dit?

Als het kopen van online tickets niet lukt, raden we je aan een recente versie van een andere browser of een ander toestel te gebruiken (bijvoorbeeld: Google Chrome, Mozilla Firefox).

Moet ik mijn ticket uitprinten?

We kunnen online tickets scannen via je smartphone, je hoeft deze dus niet uit te printen.

Wat als ik mijn ticket(s) niet onmiddellijk via e-mail ontvangen heb?

We raden je aan om je spam- of ongewenste e-mails te controleren. Als je jouw ticket(s) daar niet kunt vinden, stuur dan een e-mail naar info@jamesensorhuis.be of meld je aan bij het onthaal van het James Ensorhuis, waar onze medewerkers je kunnen helpen.

Hoe weet ik of er nog plaats is?

Wanneer je tickets online bestelt, krijg je de tijdsloten te zien, alsook het aantal beschikbare plaatsen.

Groen = meer dan 50% beschikbaar,  geel = minder dan 50% beschikbaar en rood = uitverkocht. 

Als ik het laatste tijdsblok boek, heb ik dan nog voldoende tijd om het Ensorhuis te bezoeken?

Het James Ensorhuis sluit stipt om 18.00 uur. Het laatste beschikbare tijdslot is van 16.45 tot 17.00 uur. Gelieve hiermee rekening te houden bij het boeken van een ticket voor het laatste tijdsblok. Een bezoek duurt doorgaans 1 tot 1,5 uur. Voor het familieparcours, inclusief de zoektocht naar de valse Ensor, kun je het beste rekenen op 1,5 tot 2 uur. 

Wat als ik te laat ben?

Een ticket is enkel geldig op de gekozen dag en het vermelde tijdslot. Gelieve ons minstens 1 uur op voorhand te contacteren indien je merkt dat je te laat zal zijn. Wij kunnen nagaan of je het bezoek alsnog kunt doen op dezelfde dag of het ticket kan omruilen voor een ander moment naar keuze.

Kunnen tickets omgeruild worden?

Een ticket is alleen geldig voor de gekozen dag en het aangegeven tijdstip. Mocht je door uitzonderlijke omstandigheden niet in staat zijn om het bezoek af te leggen, neem dan contact met ons op via e-mail (info@jamesensorhuis.be) of telefoon (+32 59 41 89 00). Als dit tijdig gebeurt (minstens 1 uur van tevoren), kunnen we nagaan of we de tickets kunnen omruilen.

Wat als het bezoek niet kan doorgaan?

Als Het James Ensorhuis niet kan openen omwille van overmacht, krijgt de bezoeker een e-mail met een tegoed, ter waarde van het gekochte ticket.

Ik heb een museumPASSmusées, hoe reserveer ik mijn bezoek?

Koop online het gratis ticket ‘museumpas’ via onze webshop. Meld je aan en breng je geldige museumPASSmusées mee om de gratis toegang te laten verifiëren.

Ik wil een museumPASSmusées kopen / verlengen, hoe doe ik dat best?

Indien je nog niet over een museumPASSmusées beschikt, kan je die aankopen aan het onthaal.  Je kan op voorhand via onze webshop al een dag en tijdslot vastleggen door gebruik te maken van het gratis ticket ‘museumpas’.

Let op: een nieuw aangekochte museumPASSmusées kun je meteen gebruiken voor 2 museumbezoeken naar keuze. Na deze 2 museumbezoeken is het belangrijk om je museumpas online te registreren, zodat je van de voordelen gebruik kunt blijven maken. 

Een bestaande museumPASSmusées kan aan het onthaal ook worden verlengd. 

Plan je bezoek

Wat zijn de openingsuren van het James Ensorhuis?

Het James Ensorhuis is open van 10 tot 18 uur.

Gesloten op maandag, behalve tijdens Vlaamse schoolvakanties en feestdagen.

Is Het James Ensorhuis open op feestdagen?

Het James Ensorhuis is open op feestdagen, behalve op 01/01 en 25/12.

Hoeveel tijd heb ik gemiddeld nodig voor het bezoek?

Een bezoek duurt ongeveer 1 à 1,5 uur. Voor het familieparcours met zoektocht naar de valse Ensor reken je best 1,5 à 2 uur.  Hou daar rekening mee bij het boeken van de tickets (we sluiten om 18.00 uur).

Kan ik het Ensorhuis bezoeken met een groep, klas of gids?

Je vindt het aanbod hier.

Kan ik parkeren bij Het James Ensorhuis?

Parkeren aan de ingang van Het James Ensorhuis is niet mogelijk. De dichtstbijzijnde parkings zijn Parking Centrum en Parking Kursaal 2 op 150 meter van het Ensorhuis. Daar zijn ook enkele parkeerplaatsen ter beschikking voor personen met een beperking.

Welke bus kan ik nemen naar Het James Ensorhuis?

Om het Ensorhuis met een bus van De Lijn te bereiken, neem je aan het station van Oostende Lijn 1 richting Marie-Joséplein. Deze bus stopt aan de halte nabij Expo & Kafie, gelegen schuin tegenover het Ensorhuis. Voor het plannen van de route en de exacte rijtijden, meer info op: https://www.delijn.be/nl/.

Is er een mogelijkheid om te lunchen in Het James Ensorhuis?

Aangezien wij geen cafetaria hebben, geldt er een algemeen verbod op het nuttigen van etenswaren en dranken tijdens het bezoek.

Mag ik foto's maken in het James Ensorhuis?

Behalve indien het tegendeel wordt vermeld, kan de bezoeker tijdens de openingsuren voor het publiek, voor privégebruik, zonder flits of statief, in het belevingscentrum en het authentieke woonhuis van Ensor fotograferen of filmen. In de museale ruimte waar tijdelijke tentoonstellingen plaatsvinden, is het nemen van foto's afhankelijk van de tentoonstelling; het is niet altijd toegestaan.

Zijn er audiogidsen ter beschikking?

Er zijn gratis audiogidsen aanwezig.  De informatie is beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans. Omwille van hygiënische redenen, worden de toestellen telkens na gebruik ontsmet.

Zijn honden toegelaten?

Nee, honden (en andere huisdieren) zijn niet toegelaten in Het James Ensorhuis muv assistentie- en blindengeleidehonden. 

Is er wifi beschikbaar tijdens het bezoek?

Er is geen wifi beschikbaar in Het James Ensorhuis. Om de aansluitende Ensor Wandeling te maken, kan je in het stadscentrum gebruikmaken van de ‘Free Wifi Aan Zee’.

Is het James Ensorhuis voor iedereen toegankelijk?

Het James Ensorhuis is volledig toegankelijk voor minder mobiele bezoekers, met een bijna identiek parcours als voor anderen. Zitgelegenheden zijn beschikbaar tijdens het bezoek. Personen met visuele of auditieve beperkingen kunnen comfortabel het hele bezoek doen dankzij audioguides met audiodescriptie, aparte scrolltekst apparaten en voelelementen. Begeleiders van personen met een beperking kunnen een gratis ticket krijgen met de European Disability Card. Aangepast sanitair is beschikbaar.

Schenkingen / Schattingen

Kan ik een voorwerp/kunstwerk schenken aan Het James Ensorhuis?

De collectie is eigendom van Stad Oostende. Wil je een item schenken aan de collectie, neem dan contact op met Het James Ensorhuis via de contactgegevens.

Doen jullie schattingen voor kunstwerken van Ensor uit privécollecties?

We bieden geen taxatiediensten aan, maar richten ons uitsluitend op exploitatie. Voor taxaties neem dan contact op met een beëdigd schatter.

Heb je nog vragen?

Contacteer ons via info@jamesensorhuis.be of +32 59 41 89 00 (van dinsdag t.e.m. zondag van 10.00 tot 18.00) en tijdens Vlaamse schoolvakanties (van maandag t.e.m. zondag van 10.00 tot 18.00). Consulteer hier onze algemene voorwaarden.